Laisvas paslaugų judėjimas

Paslaugų direktyvos įgyvendinimas

Paslaugų direktyvą įgyvendinančios 27 Europos Sąjungos valstybės narės ir 3 Europos ekonominės erdvės valstybės (Islandija, Norvegija, Lichtenšteinas) buvo įpareigotos iki 2009 m. gruodžio 28 d.:

  • atlikti nacionalinių teisės aktų peržiūrą dėl atitikties Paslaugų direktyvos nuostatoms;
  • parengti teisės aktų, neatitinkančių Paslaugų direktyvos nuostatų, pakeitimų projektus;
  • pateikti Europos Komisijai nacionalinių teisės aktų peržiūros ir vertinimo ataskaitą;
  • įsteigti Kontaktinį centrą bei įvykdyti kitas Paslaugų direktyvą įgyvendinančias priemones.

2009 m. atliekant nacionalinių teisės aktų peržiūrą dėl atitikties Paslaugų direktyvai, peržiūrėta daugiau kaip 2000 nacionalinių teisės aktų, iš kurių buvo nustatyta apie 300 Paslaugų direktyvai prieštaraujančių teisės aktų: 40 įstatymų ir daugiau kaip 200 kitų teisės aktų.

Daugeliu atveju šių teisės aktų pakeitimai buvo sietini su leidimų, licencijų naikinimu arba mažiau ribojančių priemonių, būtinų tokiems leidimams gauti, nustatymu, kliūčių, taikomų laisvam paslaugų teikimui naikinimu, administracinių procedūrų supaprastinimu, diskriminacinių ir neproporcingų reikalavimų (pvz. atvykti fiziškai, pateikti dokumento originalą ir pan.) naikinimu. Įstatymų projektų svarstymų metu Lietuvos Respublikos Vyriausybė pritarė 10 leidimų naikinimui. Iš jų šiuo metu Lietuvos Respublikos Seimas yra pritaręs 6 leidimų naikinimui, 2 naikinimams nepritarė, o dėl kitų 2 situacija paaiškės tik Lietuvos Respublikos Seimui pritarus įstatymų projektams. Taip pat Lietuvos Respublikos Seimas pritarė, kad 11 leidimų būtų pakeisti mažiau ribojančiomis priemonėmis.

Paslaugų direktyvos nuostatos buvo perkeltos į 2009 m. gruodžio 15 d. Lietuvos Respublikos Seime priimtą ir 2009 m. gruodžio 28 d. įsigaliojusį Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymą (toliau - Paslaugų įstatymas).

Paslaugų įstatymo tikslas – įtvirtinti principus ir priemones, užtikrinančius veiksmingą įsisteigimo laisvės, laisvės teikti paslaugas ir ūkinės paslaugų teikimo veiklos laisvės įgyvendinimą, kartu sudaro prielaidas užtikrinti aukštą paslaugų kokybę, taip pat reglamentuoti kontaktinio centro steigimą ir pagrindines jo funkcijas, Lietuvos Respublikos kompetentingų institucijų administracinį bendradarbiavimą su valstybių narių kompetentingomis institucijomis ir Europos Komisija paslaugų teikimo srityje.

2010 m. vyko Abipusio vertinimo procedūros procesas, kurio metu vienos valstybės narės vertino kitų valstybių narių Paslaugų direktyvos įgyvendinimo kokybę, ypatingą dėmesį skiriant teisinei bazei, esamų reikalavimų identifikavimui ir geros praktikos taikymui. Europos Komisija, siekdama palengvinti abipusio vertinimo procedūros procesą, visas valstybes nares suskirstė į 6 klasterius po 5 valstybes nares:

  • 1 klasteris (Austrija, Čekija, Vengrija, Slovėnija, Slovakija);
  • 2 klasteris (Belgija, Lichtenšteinas, Liuksemburgas, Nyderlandai, Prancūzija);
  • 3 klasteris (Bulgarija, Ispanija, Italija, Malta, Portugalija);
  • 4 klasteris (Airija, Didžioji Britanija, Graikija, Kipras, Rumunija);
  • 5 klasteris (Danija, Islandija, Lenkija, Norvegija, Vokietija);
  • 6 klasteris (Estija, Latvija, Lietuva, Suomija, Švedija).

Abipusio vertinimo procedūros metu buvo surengti 3 Nordic-Baltic klasterio posėdžiai ir 7 Paslaugų ekspertų abipusio vertinimo plenariniai posėdžiai Briuselyje. Abipusio vertinimo procedūros metu buvo įvertintos Europos Komisijos parengtos atskaitos (Lietuvos dalis), parengta ataskaita apie Europos Komisijos identifikuotus 7 prioritetinius sektorius Lietuvoje ir atlikta analizė bei parengta ataskaita apie privataus švietimo sektoriaus reglamentavimą Švedijoje, Suomijoje, Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje (Nordic-Baltic klasteris).

Europos Komisija buvo įpareigota pateikti Paslaugų direktyvos įgyvendinimo ataskaitą iki 2010 m. gruodžio 28 d., tačiau komunikatas "Dėl geresnio paslaugų vidaus rinkos funkcionavimo" ir visa susijusi informacija su abipusio vertinimo procedūra (Pirmininkaujančios šalies (Vengrijos) parengtas Konkurencingumo Tarybos išvadų dėl Paslaugų direktyvos įgyvendinimo projektas) buvo parengti tik 2011 m. sausio mėn pabaigoje.

2012 m. birželio 8 d. Europos Komisija pateikė komunikatą Europos parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir Regionų komitetui dėl Paslaugų direktyvos įgyvendinimo „Partnerystė siekiant augimo paslaugų sektoriuje 2012–2015 m.“, kuriame yra numatytos tolimesnės Paslaugų direktyvos įgyvendinimo priemonės. Kartu su komunikatu buvo pateikti ir Paslaugų direktyvos įgyvendinimo poveikio ekonomikai vertinimo rezultatai. Detalią informaciją galima rasti čia http://ec.europa.eu/internal_market/services/services-dir/implementation_report_en.htm.

Už Paslaugų direktyvos įgyvendinimo koordinavimą atsakinga Lietuvos Respublikos ūkio ministerija. Laisvo paslaugų judėjimo, Paslaugų įstatymo ir paslaugų politikos klausimais prašome kreiptis į Verslo aplinkos gerinimo departamento direktorę Jolitą van Otterlo, tel. 8 7066 4729 arba Geresnio reglamentavimo politikos skyriaus vyriausiąją specialistę Godą Surininaitę, tel. 8 7066 4900.