Eksporto strategija

Eksportas – prekių išvežimas iš Lietuvos Respublikos muitų teritorijos ar paslaugų teikimas už Lietuvos Respublikos muitų teritorijos ribų.
2015 m. Lietuvos eksportas siekė 22.984 mlrd. EUR ir sudarė 75,9 proc. viso 2015 m. Lietuvos bendrojo vidaus produkto. Eksporto dalis Lietuvos ūkio struktūroje gerokai didesnė nei  daugumoje kitų Europos Sąjungos valstybių ( 28 ES šalių eksporto dalies BVP vidurkis 2015 m. - 43,8 proc.).  Lietuvos ūkis kasmet vis labiau orientuojasi į užsienio rinkas, nes  prekių ir paslaugų eksportas didina ūkio subjektų pelningumą, skatina veiklos plėtrą ir internacionalizaciją, greičiau atsiperka investicijos, kuriamos naujos darbo vietos, o tai daro tiesioginę įtaką ekonomikos augimui.
 

Eksporto strategija

,,Lietuvos eksporto plėtros 2014-2020 metų gairės’’ nubrėžia Lietuvos eksporto raidos viziją 2014 – 2020 metams. Lietuvos eksporto plėtros strateginis tikslas – diversifikavus eksporto rinkas, padidinti prekių ir paslaugų eksportą, ypač didelį dėmesį skirti lietuviškos kilmės prekių ir paslaugų eksportui.
Siektinas rezultatas – prekių ir paslaugų eksporto dalies pagal bendrąjį vidaus produktą padidėjimas iki 100 proc. 2020 metais (skaičiuojant nuo 2013 metų lygio).
 

Esminiai siektini Lietuvos eksporto politikos tikslai:

  • Skatinti lietuviškos kilmės prekių ir paslaugų konkurencingumą užsienio rinkose

  • Išlaikyti esamas prekybines pozicijas, siekti sėkmingo lietuviškų įmonių įėjimo į naujas, ypač trečiųjų valstybių, rinkas

  • Skatinti aukštos pridėtinės vertės prekių ir paslaugų eksporto plėtrą
     

Siekiant  įgyvendinti Lietuvos eksporto plėtros strategiją pasitelkiamos suformuotos reikalingos priemonės:

  • Aukštos kokybės ekspertinės konsultacijos eksportuojančioms ir eksporto galimybėmis besidominančioms įmonėms

  • Specialių mokymų organizavimas

  • Įmonių kooperacijos ir klasterizacijos programos

  • Ekonominė diplomatija (valstybės pareigūnų susitikimai su užsienio valstybių verslo ir valdžios atstovais)

  • Paramos įmonių rinkodarai ir organizacinėms inovacijoms diegti skyrimas
  • Tarptautinių misijų, verslo forumų ir parodų rengimas
  • Specializuotos paslaugų teikimas (standartizavimo, licencijavimo, sertifikavimo, prekių ženklinimo ir t.t)
     

Tikslinės Lietuvos eksporto rinkos

Ūkio ministerija bendradarbiaudama su VšĮ „Versli Lietuva“ parengė „Lietuvos tikslinės eksporto rinkos: galimybių analizė ir verslo iššūkiai“ projektą, kuriame išskyrė keturiolika didžiausią potencialą turinčių šalies eksporto rinkų, iš jų 10 – pagrindinių (Švedija, Norvegija, Vokietija, Jungtinė Karalystė, Prancūzija, JAV, Kinija, Izraelis, Japonija, Ukraina), kuriose numatyta aktyviai skatinti plėtros procesus, ir 4 žvalgybinės (JAE, Kanada, Turkija, PAR), kuriose Lietuvos verslo galimybės dar tiriamos. Projektas yra viešai prieinamas VšĮ „Versli Lietuva“ internetiniame puslapyje adresu
http://www.verslilietuva.lt/uploads/media/5719ba37694e4/Lietuvos_tikslines_eksporto_rinkos_ataskaita.pdf.
Projektas buvo atliekamas remiantis objektyviais parametrais ir strateginiais Lietuvos eksporto siekiais. Ūkio ministerija atliko strateginių dokumentų, turimų verslo apklausų ir Ekonominės diplomatijos formate identifikuotų prioritetinių rinkų analizę. Rinkų parinkimo etapą papildė ekonometrinė analizė ir ekspertinis vertinimas. Parenkant rinkas buvo atsižvelgta į svarbius paklausos parametrus, tokius kaip: plėtros potencialas, perkamoji galia. Taip pat buvo įvertintas rinkų gravitacinis rinkos poveikis. Atsižvelgta ir į Lietuvos pramonės konkurencinę poziciją.
Išskiriant Lietuvos tikslines eksporto rinkas buvo identifikuotos turimos viešojo sektoriaus eksporto (tarptautiškumo) skatinimo priemonės (trumpojo laikotarpio bendrosios priemonės), kurias siekiama tikslingai koncentruoti, koordinuoti, kad būtų pasiektas didžiausias jų efektyvumas, t. y. sukurta didžiausia grąža valstybei.
Atliekant analizę buvo atsižvelgta ir į verslo poreikius ir nuomonę, t. y. įvertinta kur viešojo sektoriaus priemonių poreikis yra didesnis. Buvo organizuotos 9 skirtingų sektorių (maisto ir gėrimų, tekstilės, baldų, IRT, medienos apdirbimo, popieriaus, pakavimo ir spaudos, chemijos, inžinerinės ir transporto pramonės) fokus grupės, kuriose dalyvavo 65 verslo atstovai. Įvyko 10 tikslinių interviu su šakinėmis asociacijomis ir įmonėmis (LIMPRA, LISPA, LITMEA, INFOBALT, Asociacija Lietuvos mediena, KVJUD, Lietuvos geležinkeliai, LINEKA, Lietuvos paštas, LATIA atstovais). Identifikuotos ilgojo laikotarpio priemonės yra nukreiptos į:
1.      Eksporto galimybių ir kompetencijų stiprinimą, telkimą ir koordinavimo-komunikacijos („vieno langelio“) sistemos įdiegimą, atliekant tęstinę ekonominę žvalgybą, identifikuojant rinkų galimybes ir tendencijas; vienoje komunikacinėje sistemoje pateikiant visą Lietuvos eksportuotojui reikalingą informaciją (finansavimo šaltinius, kontaktus, informaciją apie susitikimus, renginius ir pan.).
2.       Lietuvos ekonominio atstovavimo sistemos tobulinimą (koordinuoti ekonominės diplomatijos atstovų tinklo pertvarką, nustatyti suderintas užduotis diplomatinėms atstovybėms, įdiegti ekonominės diplomatijos elektroninę duomenų apdorojimo ir perdavimo priemonę, ugdyti ekonominės diplomatijos atstovų kompetencijas).
3.       Lietuvos ir verslo sektorių įvaizdžio stiprinimą užsienyje (sukurti bendrąją, „pamatinę“ Lietuvos kaip „prekės“ ženklo komunikacinę strategiją, sukurti sektorinius pristatymus, kuriuose akivaizdžiai atsispindėtų Lietuvos išskirtinumas pagal atskiras industrijas).
4.       Finansinių išteklių telkimą (papildomų lėšų poreikis veterinarinių ir fitosanitarinių sertifikatų derinimui; sukurti eksporto draudimų sistemą; peržiūrėti Ūkio ministerijos turimas paramos verslui priemones).
2016 m. balandžio 13 d. LRV Komisijos - Ekonominės diplomatijos tarybos posėdyje (toliau – EDT) patvirtintos Ūkio ministerijos parengtos priemonės, kurios turėtų palengvinti plėtrą Lietuvos verslams tikslinėse eksporto rinkose.
2016 m. rugpjūčio 25 d. LRV protokoliniu sprendimu Nr. 49 patvirtino „Lietuvos tikslinės eksporto rinkos: galimybių analizė ir verslo iššūkiai“ projektą ir tris identifikuotas tikslinių ilgojo laikotarpio priemones.

 

Eksporto strategiją pristatantys dokumentai:

Lietuvos eksporto plėtros 2014-2020 metų gairės (Nauja)

Lietuvos eksporto plėtros 2014-2020 metų gairės (Pakeitimas)

Lietuvos eksporto plėtros 2014-2020 metų gairės

Lietuvos Respublikos 2009-2013 metų eksporto plėtros strategija

Lietuvos Respublikos 2009-2013 metų eksporto plėtros strategijos įgyvendinimo priemonių planas

ES patekimo į rinką strategija

ES patekimo į rinką duomenų bazė

Tikslinių eksporto rinkų ataskaita

Paskutinė atnaujinimo data: 2017-09-18